Nie odkładaj MACIERZYŃSTWA na później!


Wpis opublikowany został 14 marca 2016r. Teraz jestem już szczęśliwą matką dwóch synów! Mam setki dowodów na to, że nie warto odkładać macierzyństwa na później... Ten wpis jednak zawsze będzie dla mnie ważny - pisałam go wierząc w to, że jeszcze kiedyś wyjdę ze szpitala z uśmiechem na ustach i Nowym Życiem na ręce... Tak się stało!

Może nie wszystko da się zaplanować, ale próbować zawsze warto... ! 

Patrzę na swojego Synka, który mierzy już 90 cm, potrafi przytulić, pocałować, świetnie opanował słowo "nie". Wypełnia nasz każdy dzień od dwóch prawie już lat. A ja? Nadal jestem młoda, nadal w pełni sił i z zapałem do działania. Naszym marzeniem było mieć dzieci rok po roku - odchować razem dwóch maluszków, wrócić do pracy zawodowej, realizować pasje, podróżować i dawać im tyle miłości i zainteresowania, ile tylko będzie możliwe... Nadać sens swojemu życiu! I kiedy wydawało się, że właśnie to marzenie realizujemy - los zdecydował inaczej. Planowaliśmy jednak... 


* * *

Siedzę w poczekalni kliniki, głowa pulsuje mi od myśli, serce na wskroś przebija widok każdej szczęśliwej pary z brzuszkiem. To okropne, ale prawdziwe uczucie, które dopada kobiety z takimi doświadczeniami jak moje. Każda z nawiązanych rozmów daje mi mnóstwo powodów do refleksji. Obserwuję niesprawiedliwość tego świata. Jedni pragną mieć dzieci, ale mieć nie mogą... Inni nie planują, a jednak ulotna chwila sprawia, że mają. Obserwuję między innymi, jak wiele par przedkłada realizację przyziemnych celów ponad rodzinę i dom. Aktywność zawodowa, dążenie do osiągania sukcesów, awanse, premie, bankiety, wyjazdy służbowe, realizowane projekty, skrupulatnie zaplanowane urlopy za granicą, imprezy, zaangażowanie w tworzenie społeczności - to wszystko z dzieckiem przecież byłoby trudne. ALE NIE NIEMOŻLIWE! Czy tylko ja mam wrażenie, że stajemy się bardziej egoistyczni? Najczęściej padają w zasadzie proste i jasne argumenty: brak stabilizacji finansowej, brak stałej pracy, brak partnera życiowego - co poniekąd jest zrozumiałe, chociaż dziecko do życia nie potrzebuje pieniędzy, luksusów, najdroższych wózków i markowej odzieży, ani zabezpieczeń na koncie - ono potrzebuje rodziców, ich miłości i opieki. Gorzej wypada zwrot "mamy czas, jesteśmy jeszcze młodzi, mamy wiele planów, chcemy mieć to i to,  wyjechać tu i tu, dziecko zaczeka, teraz rodzą i grubo po czterdziestce, zdążymy".  Niestety, mocno można się zaskoczyć. CHCĘ JUŻ - nie zawsze działa, niestety!  Często to "JUŻ" odwleka się o kilka lat, bo pojawił się problem z zajściem w ciążę lub ogromnym trudem jej donoszenia, którego nikt nie mógł przewidzieć. Takie niespodzianki mogą wystąpić w wieku 25 lat tak samo, jak w wieku 40, owszem - ale czy w tym drugim przypadku coraz większa presja upływającego czasu i cykającego zegara biologicznego nie działa dodatkowo na niekorzyść?  Słyszy się zewsząd, jak wiele jest osób borykających się z problemem niepłodności czy trudem donoszenia ciąży a nawet jej utratą, ale często nie zdajemy sobie sprawy, że ten problem może dotknąć również nas.  Czy mamy świadomość tego, jak wielka jest to skala? Jak wiele ludzi cierpi w zmaganiach? Jak oblegane są kliniki specjalistyczne przez osoby, którym do szczęścia potrzeba tylko jednego - dziecka!

W specjalistycznych klinikach  na co dzień spotkać można setki par, które borykają się z tym bolesnym problemem. Wiele z nich żałuje, że dopiero teraz trafiło w ręce dobrych  specjalistów. Inne pary żałują, że tak późno podjęli się starań o potomstwo i rzeczy, które kiedyś stawiali na piedestale swoich potrzeb z perspektywy czasu są dla nich zwykłą chciwością, prawdziwym marzeniem staje się dziecko. Oddają więc swoje losy w ręce lekarzy, którzy poprzez szereg wykonanych badań robią wszystko, by postawić diagnozę, a potem wykluczyć przyczynę niepowodzeń korzystając ze światowej wiedzy medycznej, najnowocześniejszych technologii oraz metod leczenia. I wiecie co najważniejsze? Zapewnić bardzo istotne a nadal pomijane wsparcie psychiczne przygotowujące do rozpoczęcia kolejnego etapu ich życia. Leczenie niepłodności to nie tylko zabiegi in vitro (jakby mogło się wydawać), to przede wszystkim pełna diagnostyka i terapia, której efektem jest życie.

Wychodzę z kliniki i wiem, mam to poczucie, że robię wszystko, by jeszcze kiedyś poczuć takie malutkie stópki rozpychające się od środka! Moja empatia sprawia, że cierpię razem z tymi kobietami, które walczą o spełnienie swojego najważniejszego w życiu celu. Czuję, że mam tak wiele... Mogę tulić do piersi swoje jedno dziecko... Mogę poczuć, co to znaczy być mamą i kochać bezwarunkową miłością! Nie wszyscy mogą. Z roku na rok spotykam się z większą ilością takich problemów... Nawet gdy tak jak my skrupulatnie zaplanujecie swoją najbliższą przyszłość, los potrafi położyć kłody pod nogi. Mimo to już wiem, że przesunięcie tej decyzji o kilka lat do przodu absolutnie nie działałoby na naszą korzyść - wręcz przeciwnie. I to dla mnie istotne... Może takiego cuda jak Oliwier również bym nie miała?












Zdaję sobie sprawę z tego, że wiele par czeka na odpowiedni moment z zajściem w ciążę... Często okazuje się, że jest masa ważniejszych rzeczy, a ten "odpowiedni czas" coraz bardziej się oddala. Mam świadomość tego, jak wrażliwe są to tematy i jak trudno jest o nich mówić głośno. Powinniśmy jednak - bo nasze doświadczenia i wiedza z nimi związana może być dla kogoś furtką. Późne macierzyństwo (jakkolwiek to nie brzmi) nie jest absolutnie złe, jeżeli jego przyczyną był zdrowy rozsądek albo sytuacje życiowe, które skutecznie to uniemożliwiały. Wiedząc, jak wiele z Was boryka się z problemem zajścia w ciążę albo trudem jej donoszenia, chciałam tylko przypomnieć wszystkim tym, którzy planują w przyszłości powiększenie rodziny, by nie odkładać DZIECKA na później tylko z  powodów egoistycznych !  Nie warto... 



"Bóg tak stworzył kobietę, by urodziła przed menopauzą. Ja nie zdążyłam"
Kasia, 42 lata





* zdjęcia powstały w Aparthotel Delta Pardałówka Prestige.

Brak komentarzy

Prześlij komentarz

Obsługiwane przez usługę Blogger.

Szukaj na tym blogu

Categories

Labels List Numbered

Popular Posts

Pages

Facebook Page

Popular Posts

Instagram